Teotitlan’daki Gençler Kooperatifine (Cooperativo de Jovenes) Konuk Oldum

Ekim 20, 2011

Oaxaca’ya neredeyse bir saat uzaklıkta bulunan Teotitlan, yerli halkların oluşturduğu kooperatifleri ile ünlü. Ben de kilim üretilen kooperatiflerden birine bir öğleden sonra konuk oldum. Buyrun ‘küçük güzeldir’in hikayesine birlikte göz atalım…

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Kilimleri üretmek için ihtiyaç duyulan yün kuzey Sierra bölgesinde bulunan koyunlardan geliyor. Çünkü Teotitlan’da koyun bulunmamakta. Bazen bölgede bulunan pamuk da kullanılabiliyor. Önce yıkıyor, sonra yünü yumuşatıyorlar. Kadının önemli rollerinden biri yünü ipliğe dönüştürmesi. Topluluğun erkekleri ise ipi işliyorlar.

İpliğin en ilgi çekici kısımlarından biri de renklendirilmesi. İpe renk verilmesi sırasında tamamen doğal yöntemler kullanılıyor. Her renk için doğa farklı bir çözüm sunuyor. Mesela yukarıdaki fotoğrafta görülen kaktüs üzerinde görülen beyaz tabaka, böceği koruyan bir koza. Böceklerin önemi ise, kaktüste bulunan bütün değerli besinleri bünyesinde toplaması.  Kaktüs bu hali ile 3 ay boyunca kurumaya bırakılıyor. Kaktüs ve üzerindeki böcek kuruduğunda artık doğal renk hazır: göz alıcı bir kırmızı. Rengin tonunu değiştirmek için ise limon suyu en fazla kullanılan tekniklerden. Limon suyu sıkarak ve miktarı değiştirilerek rengin 100 üzerinde çeşidi elde edilebiliyor. Diğer bitki ve çiçeklerden farklı renkler elde ediliyor. Mesela ceviz ve kahve kabukları iplikle 10 saat kaynatılarak kahverengiyi keşfedebilirsiniz. Kahverenginin farklı tonları için ise kaynatma süresini değiştirmeniz yeterli.

Yerli halk hala bu tekniklerle tamamen doğal ürünler üretmekte. Bu kooperatif Teotitlan’da bulunan bir köyün 50 ailesine ait. Her 15 günde bir kazanç aileler arasında paylaşılmakta.

Resimde görülen küçük kilimi bitirmesi 2 hafta sürmüş (günlük 8 saat), büyük kilim ise 3 ay. Tasarımın adı ‘hayat ağacı’. Yerli halkın oluşturduğu topluluğun sağlığını, kilimlerde bulunan hikayeleri ve renklerin güzelliğini gördüğünüzde, günümüzde tüm üretim sürecini daha hızlı yapmak için kullanılan kimyasalları, makineleri vs. bir an için sorgulamamak elde değil.

2 Responses to “Teotitlan’daki Gençler Kooperatifine (Cooperativo de Jovenes) Konuk Oldum”

  1. Berceste Says:

    Medeniyet dedigin tek disi kalmis canavar durumu bize de gelmeden once bizde de kilimler, halilar bu sekilde boyanirmis. Zeytinburnu Tibbi Bitkiler Bahcesinde ya da Turk ve Islam eserleri muzesinde bunlardan ornek bitki ve fotograflari gormek mumkun. Onemli olan Turkiye’de hala bu sekilde uretim yapanlar var mi diye bakip onu bulmakta sanirim. Sonra da onlarin devamliligini saglamakta… Yapilacak sey cok, atilacak adim cok….

  2. Serpil Ata Says:

    Bölgeyi ben de iki yıl kadar önce ziyaret etmiştim. kullanılan malzeme ve tekniklerin Anadolu’da kullanılan malzeme ve tekniklerle benzerliği beni çok şaşırtmıştı.


Yorum bırakın